Vad är homestaging?
Att vid en bostadsförsäljning få ut maximalt försäljningspris med hjälp av en väl genomtänkt strategi. Fokus ligger på spekulanternas visuella upplevelse av en bostad. Fakta visar att vi människor är irrationella varelser, styrda av våra sinnen och känslor. Homestaging ska väcka spekulanternas känsla av att – ”Här vill jag bo”! Jämför med reklamens underbara värld där man med en tilltalande presentation och lockande förpackning får oss att välja en speciell produkt framför en annan. Rent praktiskt kan man jobba med ett hems befintliga möblemang, med inlånade möbler, eller med en kombination av båda.
”The buyer shall feel at home, not in your home”
Det är svårt att se sitt invanda hem med en neutral blick och med en köpares kritiska ögon. En homestager har inga emotionella band till säljarens saker och förhåller sig neutral till sparade gamla presenter, barnens teckningar, en tallriksamling eller ärvda konstföremål/möbler. En homestager tar fram ett hems unika förutsättningar och ska kunna inreda för att tilltala en helt ny målgrupp: ung & gammal, man & kvinna & hen, singel & par eller barnfamilj.